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SOCA-D495

Théorie du travail social

academic year
2023-2024

Course teacher(s)

Pierre Brasseur (Coordinator)

ECTS credits

5

Language(s) of instruction

french

Course content

Main Objectives

  • Explore the concepts and theoretical frameworks of social work.
  • Learn the various theoretical approaches influencing the discipline.
  • Examine the challenges related to applying these theories in practice.
  • Deepen understanding of the theoretical foundations of social work.

Objectives (and/or specific learning outcomes)

  • Understand the main concepts of four approaches/disciplines in the humanities and social sciences: sociology, gender studies, psychology, and social psychology.
  • Associate the concepts with disciplinary and sub-disciplinary currents.
  • Apply the concepts to everyday realities related to social work, particularly in the themes of family, aging, and disability.
  • Explain how actions and representations can contribute to the production, reproduction, or reduction of inequalities.

Teaching methods and learning activities

  • The course is divided into two main parts: transversal and thematic.
  • It starts with one hour of lecture, followed by an hour of collaborative work.
  • Presentation of reference texts related to the themes discussed.
  • Preparation for the intervention of experts from the scientific, associative, non-commercial, or local community.
  • Program construction in consultation with students and speakers.

References, bibliography, and recommended reading

  1. Arnal, C. (2015). Professionnaliser ses émotions : une injonction qui divise. La Nouvelle revue du travail, (6). Récupéré de http://nrt.revues.org/2074

  2. Bayer, V., & Olivier, A. (2010). Comment aborder la question du genre dans la formation des travailleurs sociaux ? Ou pour un genre de pédagogie dans une école du travail social. In A. Olivier (Ed.), Sexe, Genre et travail social (pp. non spécifiées). Paris: L’Harmattan.

  3. Beynier, D. (2006). Les métiers de l’intervention sociale. Informations sociales, (133)5, 38-45.

  4. Bresson, M., Jetté, C., & Bellot, C. (2013). Le travail social et la nouvelle gestion publique. Québec: Presses de l’Université du Québec.

  5. Cardi, C. (2015). Les habits neufs du familialisme. Ordre social, ordre familial et ordre du genre dans les dispositifs de soutien à la parentalité. Mouvements, (82), 11-19.

  6. Cardoso, A. (2020). Je ne veux pas organiser les femmes. Travail social féministe et pouvoir d’agir. Revue française des affaires sociales, (2), 73-95.

  7. Charles, F., & Fortino, S. (2013). Le concept de genre au CIDFF : un outil de travail pour l’insertion. Cahiers du Genre, (55)2, 25-48.

  8. Chauvière, M. (2004). Le travail social dans l’action publique. Sociologie d’une qualification controversée. Paris: Dunod.

  9. Delage, P. (2015). Des héritages sans testament. L’appropriation différentielle des idées féministes dans la lutte contre la violence conjugale en France et aux États-Unis. Politix, (109)1, 91-109.

  10. Dubois, V. (1999). La vie au guichet : relation administrative et traitement de la misère (2e édition). Paris: Économica.

  11. Flahaut, E., & Loiseau, D. (2008). Que fait le salariat au militantisme dans les associations féministes ? Amnis.

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  13. Hochschild, A. R. (2003). Travail émotionnel, règles de sentiments et structure sociale. Travailler, (9)1, 19-49.

  14. Hély, M. (2009). Les métamorphoses du monde associatif. Paris: PUF/Lien social.

  15. Lapeyre, N. (2011). Les discours sur la dévalorisation : féminisation des métiers de la justice, la dévalorisation en questions. In M. Mekki (Ed.), La féminisation des métiers de la justice (pp. 79-92). Paris: Economica.

  16. Palier, B. (2002). Gouverner la Sécurité sociale. Les réformes du système français de protection sociale depuis 1945. Paris: PUF.

  17. Rétif, S. (2013). Logiques de genre dans l’engagement associatif. Paris: Dalloz.

  18. Romério, A. (2018). Le travail féministe et le “problème musulman” au Planning familial. Sociétés contemporaines, (110)2, 61-88.

  19. Sallée, N. (2023). Sous la réhabilitation, le contrôle : La justice des mineurs au XXIe siècle. PUQ.

  20. Serre, D. (2012). Travail social et rapport aux familles : les effets combinés et non convergents du genre et de la classe. Nouvelles questions féministes, (31)2, 49-64.

  21. Tissot, S. (2007). L'État et les quartiers. Genèse d'une catégorie d'action publique. Paris: Le Seuil.

Course notes

  • Université virtuelle

Other information

Contacts

pierre.brasseur@ulb.be

Campus

Charleroi Ville Haute

Evaluation

Method(s) of evaluation

  • Personal work
  • written examination

Personal work

written examination

Written examination

Language(s) of evaluation

  • french

Programmes