1. Accueil
  2. EN
  3. Studying at ULB
  4. Find your course
  5. UE
PEDA-B559

Pratique réflexive

academic year
2024-2025

Course teacher(s)

Anthony SPIEGELER (Coordinator)

ECTS credits

5

Language(s) of instruction

french

Course content

Reflexion / thoughts on the different didactic options as well as on the methods and analysis tools. Sensibilization to the institutional, juridical and ethic dimension for the future teacher.

Objectives (and/or specific learning outcomes)

Prepare the students to active workshops. Allow the students to question about their professional practice (what are we transmitting? What is the sense of knowledge, how do we ask the good question?). Help the students to hoard their practice (to pile up their practice).

Prerequisites and Corequisites

Required and corequired courses

Teaching methods and learning activities

Meetings with professional people recognized in their field and their practical experience.Reflexion on the work practice.

References, bibliography, and recommended reading

Georges DIDI-HUBERMAN, Devant l'image.Question posée aux fins d'une histoire de l'art, Ed. de Minuit, Paris, 1990. Ph. MEIRIEU, L’envers du tableau. Quelle pédagogie pour quelle école ?, ESF Editeur, Paris, 1993. Ph. MEIRIEU, La pédagogie entre le dire et le faire, ESF Editeur, Paris, 1995. Bernard REY, Les compétences transversales en question, ESF Editeur, Paris, 1996. J.M. VAN DER MAREN, La recherche appliquée en pédagogie. Des modèles pour l'enseignement, De Boeck, Bruxelles, 1999. JM ROBUCHON, Enseigner c'est choisir, in: Les Cahiers EPS de l'Académie de Nantes, n°23, décembre 2000. B. TERRISSE, Didactique des disciplines, De Boeck, Bruxelles, 2001. Michel DEVELAY, Propos sur les sciences de l'éducation. Réflexion épistémologiques, ESF Editeur, Paris, 2004. Bernard REY, Enseigner l'histoire aux adolescents: démarches socio-constructivistes, De Boeck, Bruxelles, 2006. Bernard REY et divers auteurs, Les compétences à l'école. Apprentissage et évaluation, De Boeck, Bruxelles, 2006. Michel DEVELAY, Donner du sens à l'école, ESF Editeur, Paris, 2007. Bernard REY, Discipline en classe et autorité de l'enseignant. Eléments de réflexion et d'action, De Boeck, Bruxelles, 2009. I. VINATIER, Pour une didactique professionnelle de l'enseignement, Presses Universitaires de Rennes, Rennes, 2009. V. CARETTE et B. REY, Savoir enseigner dans le secondaire, De Boeck, Paris, 2010.

Other information

Contacts

Email: catherine.leclercq@ulb.ac.be

Evaluation

Method(s) of evaluation

  • Other

Other

Work (Written).

Mark calculation method (including weighting of intermediary marks)

Average of the observation course reports and the written work.

Language(s) of evaluation

  • french

Programmes