- Accueil
- EN
- Studying at ULB
- Find your course
- UE
-
Share this page
Exercices didactiques de l'histoire de l'art II et III
Course teacher(s)
Anthony SPIEGELER (Coordinator)ECTS credits
5
Language(s) of instruction
french
Course content
Lessons and guided visits preparation. Active workshops.
Objectives (and/or specific learning outcomes)
Insure a professional practice in schooling as well as in other activity sectors linked to Art History and Musicology (for instance museum mediation).
Prerequisites and Corequisites
Required and corequired courses
Teaching methods and learning activities
Workshops, lessons or guided visits.
References, bibliography, and recommended reading
Georges DIDI-HUBERMAN, Devant l'image.Question posée aux fins d'une histoire de l'art, Ed. de Minuit, Paris, 1990. Ph. MEIRIEU, L’envers du tableau. Quelle pédagogie pour quelle école ?, ESF Editeur, Paris, 1993. Ph. MEIRIEU, La pédagogie entre le dire et le faire, ESF Editeur, Paris, 1995. Bernard REY, Les compétences transversales en question, ESF Editeur, Paris, 1996. J.M. VAN DER MAREN, La recherche appliquée en pédagogie. Des modèles pour l'enseignement, De Boeck, Bruxelles, 1999. JM ROBUCHON, Enseigner c'est choisir, in: Les Cahiers EPS de l'Académie de Nantes, n°23, décembre 2000. B. TERRISSE, Didactique des disciplines, De Boeck, Bruxelles, 2001. Michel DEVELAY, Propos sur les sciences de l'éducation. Réflexion épistémologiques, ESF Editeur, Paris, 2004. Bernard REY, Enseigner l'histoire aux adolescents: démarches socio-constructivistes, De Boeck, Bruxelles, 2006. Bernard REY et divers auteurs, Les compétences à l'école. Apprentissage et évaluation, De Boeck, Bruxelles, 2006. Michel DEVELAY, Donner du sens à l'école, ESF Editeur, Paris, 2007. Bernard REY, Discipline en classe et autorité de l'enseignant. Eléments de réflexion et d'action, De Boeck, Bruxelles, 2009. I. VINATIER, Pour une didactique professionnelle de l'enseignement, Presses Universitaires de Rennes, Rennes, 2009. V. CARETTE et B. REY, Savoir enseigner dans le secondaire, De Boeck, Paris, 2010.
Other information
Contacts
catherine.leclercq@ulb.ac.be
Evaluation
Method(s) of evaluation
- Other
Other
Lessons or guided visits.
Mark calculation method (including weighting of intermediary marks)
Lesson/visit
Language(s) of evaluation
- french