1. Accueil
  2. FR
  3. Étudier
  4. Offre de formation
  5. UE
ENVI-F452

Environmental impact analysis and management

année académique
2023-2024

Titulaire(s) du cours

Wouter ACHTEN (Coordonnateur)

Crédits ECTS

5

Quadrimestre(s)

Voir détails des programmes

Langue(s) d'enseignement

anglais, français, Inconnu

Contenu du cours

General overview of environmental impact management and evaluation concepts, tools, techniques (thought in English)

  • Environmental management: ISO 14001 & EMAS, Eco-innovation: cleaner production, life cycle thinking, industrial ecology, cradle to cradle; circular economy; SDG; GRI (thought in English)
  • Environmental impact evaluation: Principles, criteria and indicators, material flow analysis, life cycle assessment, footprinting, input-output analysis, environmental extended input-output assessment, Environmental Impact assessment and Strategic Environmental assessment (thought in English)

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

Environmental sustainability is more and more important for decision-takers, be it politicians, entrepreneurs, consumers, research, etc. All those stakeholders are confronted with sustainabiltiy questions on the developments and evolutions that they create or support. Consumers want to be informed on the environmental performances of products. Entrepreneurs and politicians are often confronted with their responsability towards the environment. At different stages and levels of decision taking, decision support in the form of information is necessary on these environmental sustainability issues.

This course aims to familiarize the students with the concepts and tools often used to evaluate and manage environmental impacts of products, projects, organisations, startegies, policies, etc.

Learning objectives

Environmental Management: 
  • Attain a synthetic overview of environmental management concepts/tools/practices in the area of private companies and public authorities
Environmental impact assessment:
  • Attain an overview of the plurality of possible analyses to evaluate environmental impacts
  • Attain an overview of the different procedures and techniques: which environmental impact questions can be handles, which data is needed, which methodological choices can to be made, ... ?
  • Attain an overview of the strength, weaknesses and risks of different techniques
Aimed Competences
After having followed this course, students should be able:
  • to identify the concepts, tools and technique suitable for a certain problem or question in relation to environmental impact management
  • to advise on a suitable management or impact assessment approach for environmental impact management questions or problems
  • to critically analyze and evaluate the value and quality of a report on a given environmental evaluation or management study 

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

The basis of the course (theoretical explications) will be offered in digital packages (powerpoint video clips, other videos, reading material, self tests, ...) which the students have to listen, read, work on individually at home prior to the on-campus course. During the on-campus course session the prepared material will be discussed, with extra examples, exercises, question/answers, invited speakers, etc...
Therefore course-sessions will be organized every two weeks. After each course-session the next on-line package will be put on-line for the student to prepare for the next on-campus session.
 


 

Contribution au profil d'enseignement

Compétences pertinentes du Référentiel de compétences du Master en Science et Gestion de l’environnement (http://smileyee-prd2.ulb.ac.be/img/ref_comp/Master_en_sciences_et_gestion_environnement.docx)

1° Maîtriser et Mobiliser des Savoirs

S’approprier les savoirs, contextes et les spécificités de l’environnement

Analyser les actions, instruments, réactions et stratégies mis en place par les acteurs publics et privés face à des problèmes de l’environnement

Analyser l’environnement dans ses temporalités de court, moyen et long termes, passées et futures

Relever les contenus et comprendre les pertinences des savoirs non-scientifiques, qu’il s’agisse de savoirs profanes, politiques ou administratifs, face à des problèmes

Mobiliser des savoirs pour la compréhension de l’environnement Accepter la complexité des questions d’environnement et mettre en œuvre les réductionnismes (cadres d’analyse) nécessaires au traitement scientifique de cette complexité

Développer une approche qui permet d’intégrer les savoirs de natures, échelles, contextes et disciplines différents dans une approche interdisciplinaire qui lie analyse et proposition de résolutions des problèmes de l’environnement

4° Devenir un acteur social responsable

Prendre un recul critique par rapport au sens et à la pertinence de son savoir et de ses compétences

Compétences pertinentes du Référentiel de compétences du Master Science et Technilogied de l'Envrionnement

  • Maitriser, explorer et mobiliser un ensemble de connaissances scientifiques et techniques liées aux sciences et technologies de l’environnement

  • Choisir des méthodes d’analyse statistique pertinentes, élaborer des modèles, interpréter les résultats et évaluer leur fiabilité́ de manière critique.

  • Prédire les impacts économiques, sociaux et environnementaux des changements naturels et anthropiques sur les écosystèmes, les ressources biologiques et le climat.

  • Mettre en œuvre des solutions scientifiques et technologiques de gestion et de préservation de l’environnement répondant aux objectifs et exigences des parties prenantes

  • Porter un regard critique et réflexif sur son travail

Références, bibliographie et lectures recommandées

Will be communicated during the course via UV

Support(s) de cours

  • Université virtuelle

Autres renseignements

Contacts

Wouter Achten

Campus

Solbosch

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Examen écrit

Examen écrit

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles)

Examen écrit:

Questions sur connaisances: 6/20

Question d'application de connaisances: 6/20

Question lié à la capacité d'analyse: 8/20

(exemples vont être donnés pendant le cours et pendant la dernière séance du cours).

Langue(s) d'évaluation

  • anglais
  • français

Programmes