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Graduate statistics
Titulaire(s) du cours
Thomas VERDEBOUT (Coordonnateur) et Davy PAINDAVEINECrédits ECTS
5
Langue(s) d'enseignement
anglais
Contenu du cours
The course is taught by Prof. Nisol in 2021-2022. Lectures are given in English so the description of the course (even in th French part) is done in English.
Part I (estimation): Conditional expectation/probability, sufficiency, Halmos-Savage theorem, the factorization criterion, minimal sufficiency. Rao-Blackwell theorem, distribution-freeness and ancillarity. Completeness and the Lehmann Scheffé theorem, U-statistics. Exponential families, group equivariance.
Part II (Hypothesis testing): Uniformly most powerfull test, Neyman-Pearson Lemma, Unbiasedness, similarity, Neyman alpha-structure and invariant tests.
Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)
The course is a general course in Mathematical Statistics that will help the student to tackle statistical problems of many different natures. The results of the course do apply in many diferent topics in statistics such as data analysis, multivariate analysis and regression.
The main objective of the course is to provide methods that allow to take optimal decisions (in estimation or hypothesis testing). We describe different statistical principles and properties and show the optimal solutions exist in certain situations.
At the end of the course, the student will have a critical look at what a statistical problem is and its mathematical foundations.
Pré-requis et Co-requis
Connaissances et compétences pré-requises ou co-requises
You need a background in Mathematical Statistics (typically from an Introductory course in Mathematical Statistics).
Cours ayant celui-ci comme pré-requis
Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages
The course mainly consists in theoretical lecture. We also use active methods to help the student to understand the course.
Contribution au profil d'enseignement
Ce document (en dehors de cette partie) est rédigé uniquement en anglais puisque le cours se donne en anglais.
Contribution au profil d'enseignement:
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S'approprier les concepts fondamentaux en probabilités et en statistique, théoriques ou appliquées.
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Acquérir des notions avancées dans certains domaines des probabilités ou de la statistique.
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Collecter des informations en vue d’établir un état de l’art d’un domaine de statistiques.
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Etre capable de modéliser des données réelles et de les analyser par les méthodes statistiques classiques.
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Choisir de façon adéquate l’analyse statistique qui convient au problème considéré.
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Etre responsable de ses affirmations.
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Pratiquer la critique relativement à la validité d’une affirmation.
Références, bibliographie et lectures recommandées
Lehmann, E. L., & Casella, G. (1998). Theory of point estimation (Vol. 31). Springer Science & Business Media.
Lehmann, E. L., & Romano, J. P. (2006). Testing statistical hypotheses. Springer Science & Business Media.
Support(s) de cours
- Université virtuelle
Autres renseignements
Contacts
Département de Mathématique
Boulevard du Triomphe
Campus Plaine, CP210
B-1050 Brussels - Belgium
Office: 2.O9.114
Phone: +32-2-650.58.92
email:tverdebo@ulb.ac.be
Campus
Plaine
Evaluation
Méthode(s) d'évaluation
- Projet
- Examen oral
- Autre
Projet
Examen oral
Autre
Oral exam (with the course material) in January (winter exams session)
Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles)
An oral exam in January and some projects during the year this will be discussed at the beginning of the year.
Langue(s) d'évaluation
- anglais
- français