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COMM-B480

Influences et Lobbying (EN)

année académique
2024-2025

Titulaire(s) du cours

Nadège BROUSTAU (Coordonnateur) et Nicolas BAYGERT

Crédits ECTS

5

Langue(s) d'enseignement

anglais

Contenu du cours

1 -Course presentation and assessment method

Influence & lobbying, a useful differentiation

2 - Lobbying, definitions and protagonists

3 - Lobbying, advocacy and ICT

4 - Lobbyist Know How

5 - TP ICT for research

6 - TP Application

7 - TP Working on student reports

8 - TP Working on student reports

9 – Zsuzsa Anna Ferenczy, EP assistante

10 – Clara Lemaire, Fleishman-Hillard

11 – Communication tools for lobbying: goals, methods and actions

12 - Communication tools for lobbying: goals, methods and actions

13 – Vincent Metten, International campaign for Tibet, conference

14 - Conference

15 – Public decision making process and laws

16 - Presentation of student reports

17 – Ethics and NGO actions on lobbying regulation

18 - Comments on the reports, evaluation of the course

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

At the end students will be able to:

Compare the differences between influence and lobbying in a democratic and digital context,

Reveal the psychological dimensions of influence and its expansion to digital tools,

Identify the protagonists and their activities,

Elaborate strong arguments relying on data and expert opinions,

Describe the process for elaborating norms and laws,

Discover the public action process, in a parliament as well as in civil society,

Ask ethical and critical questions about lobbying regulations.

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

Methods

  • Articles, web survey

  • Some situations will be analysed using audio-visual support.

  • Professionals will show lobbying strategies and sharing their experience,

  • Presentation of concepts, examples of analysis and teamwork by students.

Références, bibliographie et lectures recommandées

voir sur l'UV, actualisée chaque année.

Autres renseignements

Contacts

Professeurs : Johan DE RYCKER et Nadège BROUSTAUAssistant: Brieuc LITS (Brieuc.Lits@ulb.ac.be)

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Autre

Autre

5. Evaluation

5.1 Case Study 40%

Le dossier ne doit pas dépasser 12 à 14 pages avec notes de bas de page (hors sources). Les pages sont numérotées. Les sources respectent les normes bibliographiques et sont présentées avec usage de Zotero selon la norme RDF.

5. 2 Présentation de groupe et défense orale devant un jury en 10 à 12’. Questions et réponses sont prévues à l’ensemble du groupe.

5.3 Final exam 60%

Key questions and small case study for 60 %

5. 4 Second session

With a mark below 10/20, another exam is compulsory. The mark of the report cannot be kept for the second session.

Programmes