année académique
2024-2025

Titulaire(s) du cours

Alain DELCHAMBRE (Coordonnateur)

Crédits ECTS

5

Langue(s) d'enseignement

anglais

Contenu du cours

1. Functional analysis, requirement list

2. Conceptual design

3. Embodiment design

4. Detail design

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

Learn the product design methodology proposed by Pahl and Beitz (Engineering Design): how to translate a need in a functional design and prototyope.

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

2 credits of ex-cathedra seminars

2 credits of practical training (design methodology applied to a case study)

1 credit individual work (readings, practice)

Contribution au profil d'enseignement

This course contributes to the following skills:

  • Translate a need and a list of user's requirements into the language of engineering, anticipate the impact of a development on the environment (choice of materials, processes, etc.).
  • Manage the complete development of an engineering project, integrating all constraints, from the original design to the product.
  • Integrate normative (certifications), ethical and legal aspects related to engineering devices and practices, analyze safety aspects and implement quality processes.
  • Communicate in English in the engineering field

Références, bibliographie et lectures recommandées

Pahl and Beitz, Engineering Design, Springer

Support(s) de cours

  • Université virtuelle

Autres renseignements

Contacts

Course: alain.delchambre@ulb.be

Exercices: rami.taheri@ulb.be

Campus

Solbosch, Autre campus

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Projet
  • Travail de groupe
  • Présentation orale
  • Rapport écrit

Projet

Travail de groupe

Présentation orale

Rapport écrit

Project executed in group. Written report and oral presentation.

Langue(s) d'évaluation

  • anglais

Programmes